Total War: Warhammer recension

Total War: Warhammer recension
Total War och Warhammer franchisen låter som en match made in heaven. Men vad händer när en Total War noob tar sig an spelet? Och vad händer när en lite mer erfaren spelare gör det?

av Thijs Kaagman

Thijs: Som jag har konstaterade förut (se vloggen som jag gjorde med Wobbe nedan), så är jag en Total War noob. Franchisen har alltid verkat intressant men jag har aldrig riktigt kommit mig för att spela det. Trots att jag har spelat en del Warhammer videospel har jag aldrig rört table top spelet som är grunden för den franchisen. Men trots min bristande erfarenhet, tycker även jag att det låter som en ypperlig idé att kombinera dessa två serier.

Linda: Jag älskar ett bra strategispel, där jag måste använda de bästa teknikerna och tänka flera drag framåt för att kunna vinna. Till exempel älskar jag det senaste Civilization avsnittet – trots att det kanske har lite brist på innhåll – och jag kan inte säga nej till ett bra strategi RPG som Disgaea. Trots att jag säger detta tror jag inte att så många die-hard strategifans tar mig på allvar eftersom jag inte har spelat ett enda Total War spel ännu. Så jag antar utmaningen och börjar med Total War: Warhammer!

Att kombinera dessa två
Thijs: När jag intervjuade Andy Hall, spelets huvudförfattare, berätta han att de hoppades att Warhammer kan få med sig nya spelare till Total War franchisen. Och baserat på mitt första intryck, kan jag verkligen se det ske. Jag tror det finns en del spelare som är intresserade av den typ av strategisk action som Total War erbjuder, men som inte nödvändigtvis är intresserade av realistiska arméer och historiskt korrekta strider.

Linda: Jag är en av de spelarna. Den största orsaken till att jag inte har startat på en av de mest djupa strategifranchisen förut, är för att jag var rädd för att jag skulle bli uttråkad av simpla svärd och bågar. Det är därför jag blev intresserad direkt när jag hörde om magi och slagfält kombinerat i en medeltida fantasy scensättning. Trollkarlar, troll och griffon som slåss sida vid sida av det normala infanteriet? Jag var såld!

Strategisk mastermind
Thijs: Så, giftermålet mellan dessa två franchises låter som en bra idé i teorin. Och även att de tar med nya spelare till Total War serien. Men funkar det faktiskt? För att vara ärlig så var mitt första möte med spelet inte det bästa, men jag återkommer till det om en stund. Efter att ha valt en kampanj släpps du ner i en strid direkt. Till en början har du en Hero (hjälte) och en trupp på ungefär 30 soldater att styra över. Jag skickade iväg dem mot fienden genom att klicka i närheten och såg nöjt på när de marscherade iväg. Nästan direkt gav spelet mig kontroll över resten av den lilla armén. Jag skickade två av mina grupper ut mot sidorna för att flanka min fiende, medan resten marscherade rakt ut i strid. Jag kände mig som en strategisk mastermind.

Linda: Att flanka är inte det enda du behöver tänka på. Du måste veta vilka enheter som passar bäst mot fiendens enheter (till exempel svärd slår spjut) och vilken typ av formation som funkar bäst. Vill du ha de starkaste men minst utrustade längst fram eller vill du hellre ha dem längre bak? Det är många scenarion som du måste tänka på. Terrängen kan vara en sak som får dig att stjälpa om du inte utnyttjar högre nivåer effektivt eller om du inte är beredd på överraskningsmoment i skogar. Allt detta låter säkert rätt självklart för den erfarne strategispelaren, men tack vare de nya elementen som magi och flygande bestar kände jag mig som en liten unge som lär sig hantera en ny leksak. Att luska ut hur du använder flygande enheter effektivt utan att bli dödad var en utmaning, men när du lyckas uppstår ren lycka. Det samma gäller magi; det är en väldigt stark kraft som kan ta ut hela enheter, men de som utför magin är sårbara och du måste ta magivindarna (mana) i beaktande, vilka kan ta slut. Och vem hade trott att man kunde vinna genom att ta in heliga män på slagfältet? Har du någonsin sett en påve rida på en kanon?

Allt som allt, på grund av de olika Warhammer-lore enheterna är mycket mer möjligt än i jämförelse med ditt vanliga krigsspel. Du måste fokusera din uppmärksamhet på många saker samtidigt, eftersom alla enheter för med sig olika slagfältselement, men det är så kul när du väl behärskar det.

Micromanagement
Thijs
: Efter min första fantastiska vinst togs jag till kampanjkartan. Och det är där mina problem börjande. När du tittar på bilder av Total War ser du oftast gigantiska arméer som strider mot varann på slagfältet. Men i verkligheten är det bara en liten del av spelet. På kampanjkartan turas du om att flytta omkring dina arméer, erövra nya städer, uppgradera dem med nya byggnader och rekrytera nya arméer. Men det finns också en hel del diplomatiska alternativ, det finns nya teknologier att undersöka och bybor som måste hållas glada.

Spelet slänger in dig i denna massiva pool med valmöjligheter. De olika funktionerna av kampanjkartan nämns en efter en av din rådgivare, men knappt inga riktlinjer ges till hur du använder dem. Mitt huvud var helt översvämmat av alla möjligheter efter en kort stund inne i spelet.

Linda: Jag måste säga att enbart vinna strid efter strid hade varit nog med innehåll för min del. Oavsett så välkomnar jag att den extensiva politik som kampanjkartan har att erbjuda. Det var en hel del info att behandla i början och en hel del frågar var obesvarade, men det är okej. Det är mer belönande om du kommer på något själv istället för att få reda på det via en tutorial. Till exempel, i början var mina invånare olyckliga, så jag försökte få dem på bättre humör. Det visade sig att förutom att man kan sänka skatterna kan man också bygga en bar för att hålla dem sysselsatta. Problemet var löst!

Förutom att komma på sådant och att hålla ditt kungarike i schack, erbjuder kampanjkartan en hel del alternativ som kan hjälpa dig under stridens gång. Du kan skicka en av dina heroes på uppdrag att dräpa en av fiendens ledare, du kan rekrytera nya enheter i andra bosättningar och till och med politik är inte så tråkigt som man kunde tro. Ingå ett handelsavtal som gör att du tjänar pengar till din armé, eller gå så långt som att ingå en försvarsallians med ett annat land, vilket säkerställer förstärkning om du blir attackerad. Visst, du kan vara en mastermind på slagfältet, men du kommer förlora kriget om du inte använder dig av möjligheterna på kampanjkartan också.

Thijs: Jag upptäckte snabbt att spelet erbjuder flera olika alternativ för att faktiskt lära sig spela spelet. Det finns en hjälp meny som ger en del fingervisningar, men för mig var det Game Guiden som verkligen hjälpte. Det är en interaktiv bok inom spelet som beskriver grunderna. Men till och med de grunderna var överväldigande och det tar timtal att ta sig igenom allt. Du kan inte bara lära dig genom att läsa guideboken, du måste testa teknikerna också. Och misslyckas. Och testa igen.

Linda: Mestadelen av spelmekaniken och de generella grunderna kom som naturligt för mig och jag älskade att utforska allt. Men jag förstå att en nybörjare inom strategigenren upplever spelet som svårt att greppa. Jag hoppas att möjligheten att äga en egen armé med griffons motiverar dem att lära sig och att spela vidare.

Sammanfattning

Creative Assembly indikerade att de ville locka till sig en ny publik från Warhammer serien. Men att till och med förstå grunderna av spelet är en massiv uppgift. Striderna i sig självt är rätt rakt på sak, men du kommer spendera mycket mer tid på att luska ut vad du borde göra i kampanjkartan. Vi pratar inte om en inlärningskurva här, det är en inlärningsvägg. Oavsett så kan vi verkligen se charmen i att dyka in i spelet och spendera timtal på att justera och förbättra din ultimata Greenskin arme. De mer erfarna strategispelarna kommer vara riktigt ivriga när de ser de oändliga möjligheterna!

Köp Total War: Warhammer för Steam här på Startselect!

Välkommen till Startselect Sverige!

Just nu är du på Startselect Sverige.
Vill du gå tillbaka till Startselect United States. Ja, låt mig välja region
Välj ditt land och språk:
  • België
  • Bulgaria
  • Croatia
  • Cyprus
  • Czech Republic
  • Denmark
  • Deutschland
  • España
  • Estonia
  • France
  • Great Britain
  • Greece
  • Hungary
  • Ireland
  • Italia
  • Latvia
  • Lithuania
  • Luxembourg
  • Malta
  • Nederland
  • Norway
  • Österreich
  • Poland
  • Portugal
  • Romania
  • Schweiz
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Suomi
  • Sverige
  • English
  • Français
  • Nederlands
  • English
  • English
  • English
  • English
  • English
  • Deutsch
  • English
  • Español
  • English
  • English
  • Français
  • English
  • English
  • English
  • English
  • English
  • Italiano
  • English
  • English
  • English
  • English
  • Français
  • Deutsch
  • English
  • Nederlands
  • English
  • English
  • English
  • Deutsch
  • English
  • Português
  • English
  • English
  • Deutsch
  • Français
  • Italiano
  • English
  • English
  • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Svenska
  • English
Your country selection will ensure that we offer the correct products and payment methods. Please ensure that it corresponds to your country and to the account(s) on which you are planning to redeem the product.
Skicka produkten som gåva till:
<% modals.sendAsGift.messageCharactersLeft() %> Återstående teckenutrymme