DOOM recension

DOOM recension
Det har gått en tid sen senast men nu är DOOM äntligen tillbaka. Den klassiska franchisen har äntligen funnit sin väg till den nya generationen av spel, men har en singleplayer kampanj som verkar vara hämtad rakt från 90-talet. Funkar det?

av Thijs Kaagman

Det vore lätt att avfärda DOOM som ett dumt, simpelt shooter spel. Du springer omkring och skjuter på allt som rör sig och plockar upp health och ammo när du behöver det. Det är verkligen allt. Du kan uppgradera dina vapen och din utrustning lite, genom att göra dem lite mer kraftfulla eller öka på din maximala health. Det här spelet kunde ha gjorts för 15 år sen.

Men vet du vad? Åt helvete (bara för att det är DOOM) med det säger jag, för DOOM är genuint roligt. Alla filmiska explosioner från Call of Duty eller komplexiteten av Battlefields vapenarsenal kan inte tävla mot the awesomeness av att slita itu demoniska skallar eller att slå en zombie mitt i tu med dess egna lemmar i DOOM. Det var en hel del utrop som ”Woah”, ”Damn!” och ”HOLY $&%#!" från vårt game room när vi testade spelet.

Allt som du behöver veta om DOOMs historia sker i det första tio sekunderna av spelet. Du vaknar upp på något sorts altare och du ser en zombie demon gå emot dig till höger. Du tar tag i dens huvud och slår sönder det till blodiga bitar på altaret och tar upp ett vapen som ligger på golvet. Dags att sätta igång med spelet!

Det finns flera ögonblick i spelet när du kan få lite mer detaljerad information om the Union Aerospace Corporation forskningsanläggningar på mars och vad de gjorde före allt gick åt helvete. Men spelet kräver inte att du förstår något av vad som försiggår. Så länge du är villig att skjuta demoner så är allt okej.

Glory Kills
Att ta sig igenom kampanjen innebär mest att öppna dörrar genom att döda alla demoner i närheten eller att hitta färgade nycklar på en av UAC:s tidigare anställda, vars kroppar ligger utspridda runt om i anläggningen. Spelet driver dig hela tiden framåt. Du kan inte regenerera health genom att gömma dig bakom en vägg. Precis som i shooters från the good old days måste du plocka upp health packs. Eller så kan du döda demoner.

Ett av de första tricken som du lär dig är att utföra Glory Kills, som kommer resultera i fler health packs. Du skjuter på en demon tills de lyser ljusblått, går närmare tills ljuset byter färg till orange och sedan trycker du på melee knappen. Beroende på typen av demon och från positionen som du börjar ditt Glory Kill, kommer du ta dig an monstret på olika sätt. Som nämnt förut, så kan du antingen slita deras skalle mitt i tu, slå dem med deras egna lemmar, slita ut deras organ, eller slå ner dem till marken och stampa sönder deras ryggrad med dina pansrade skor. Nasty!

Bethesda och id Software lyckas inte bara få spelet att se otroligt bra ut, det funkar också riktigt bra på alla plattformar. Vi har spelat på PC, PlayStation 4 och Xbox One och skillnaderna var försumbara. Medan hardcore spelare kan föredra en mus och ett tangentbord som PC erbjuder, är både gameplay och grafiken imponerande på konsolerna också.

Multiplayer and Snapmap

Det finns också ett mycket omtalat multiplayer. Spelare var inte helt imponerade av det efter flera beta-helger och helt ärligt; det är inte bra. Det är på inga sätt en dålig upplevelse, men efter flera rundor av att skjuta andra spelare känner du inte behovet av att påbörja en ny match. Enkelheten som gör singleplayer till en grym upplevelse känns mer som en begränsning i multiplayer.

De sista alternativet i huvudmenyn heter Snapmap. Den låter spelare skapa deras egna kartor och även game modes. Det är lite mer begränsat än fullständig modd support, men bara några dagar efter lanseringen av spelet hade spelare redan visat sin kreativitet genom att komma på alla möjliga galna game modes. Från faktiska gameplay mekaniker eller pussel som är nästan omöjliga att lösa, till råa chiptune musikgeneratorer. Vi är väldigt nyfikna på att se vad spelare kan komma på med lite mer tid och erfarenhet.

Sammanfattning

Bortsett från ett okej multiplayer och lovande Snapmap kreationer är singleplayer kampanjen det som gör DOOM värt ett köp. Du erbjuds genuint nöje i form av tusentals demoner och en hel massa ”big effing guns” för att skjuta ner dem med. Glory Kills:en är en cool extragrej, som gör att du alltid rör dig framåt och försöker komma nära dina fiender. Och så ser det otroligt bra ut på alla plattformar.

Köp DOOM för Steam här på Startselect!

Välkommen till Startselect Sverige!

Just nu är du på Startselect Sverige.
Vill du gå tillbaka till Startselect United States. Ja, låt mig välja region
Välj ditt land och språk:
  • België
  • Bulgaria
  • Croatia
  • Cyprus
  • Czech Republic
  • Denmark
  • Deutschland
  • España
  • Estonia
  • France
  • Great Britain
  • Greece
  • Hungary
  • Ireland
  • Italia
  • Latvia
  • Lithuania
  • Luxembourg
  • Malta
  • Nederland
  • Norway
  • Österreich
  • Poland
  • Portugal
  • Romania
  • Schweiz
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Suomi
  • Sverige
  • English
  • Français
  • Nederlands
  • English
  • English
  • English
  • English
  • English
  • Deutsch
  • English
  • Español
  • English
  • English
  • Français
  • English
  • English
  • English
  • English
  • English
  • Italiano
  • English
  • English
  • English
  • English
  • Français
  • Deutsch
  • English
  • Nederlands
  • English
  • English
  • English
  • Deutsch
  • English
  • Português
  • English
  • English
  • Deutsch
  • Français
  • Italiano
  • English
  • English
  • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Svenska
  • English
Your country selection will ensure that we offer the correct products and payment methods. Please ensure that it corresponds to your country and to the account(s) on which you are planning to redeem the product.
Skicka produkten som gåva till:
<% modals.sendAsGift.messageCharactersLeft() %> Återstående teckenutrymme