Review Roundup: Persona 5

Review Roundup: Persona 5

Persona is vandaag uit in Europa, en als we op de reviews afgaan lijkt het een game te zijn die we zo snel mogelijk willen spelen.

04-04-2017  -  door Iris Wijers

Persona 5 is sinds 2016 uit in Japan, maar we hebben in Europa nog een hele tijd moeten wachten tot we deze titel unieke eindelijk konden spelen. Nu de reviews binnen zijn lijkt het erop dat Persona 5 het wachten waard is geweest: het regent tienen. Tijd voor een roundup!

Persona 5

Persona 5 is de zesde (jup) hoofdgame in de Persona serie, een serie van JRPG games van ontwikkelaar Altus. Handelsmerk van de serie is de setting rondom een school met een groep studenten als de hoofdpersonen. Je speelt in Persona 5 als een zwijgende leerling die de 'Phantom Thieves of Hearts' leidt; een groep leerlingen met de missie om kwade intenties uit de harten van mensen te stelen en zo de wereld een beetje beter te maken. De kern van de serie ligt in de zogenaamde Persona's, manifestaties van iemands innerlijke pysche. Deze persona's kunnen worden gerekruteerd en gebruikt om de krachten van het kwaad te bestrijden in turn-based gevechten. Gevechten zijn echter slechts een deel van de serie. Een belangrijk ander deel van de serie is het opbouwen van relaties met je medeleerlingen en andere bewoners van Tokyo. Overdag ontmoet je vrienden en versterk je je relaties met hen en daardoor hun personas. Het is deze afwisseling tussen het leven van een normale leerling in Tokyo overdag en het leven van een superheld 's nachts die Persona tot een unieke serie maakt.

Review roundup

Als de unieke stijl en gameplay van Persona 5 niet genoeg zijn om je enthousiast te maken, dan zijn de positieve reviews misschien genoeg om je over te halen. Persona 5 heeft momenteel een metascore van 94, gebaseerd op 47 critici. Ben je benieuwd waar die hoge scores vandaan komen? We hebben een paar reviews voor je geselecteerd.

God is a Geek -- 10/10
God is a Geek geeft Persona 5 een perfecte score van 10/10 en noemt het een JRPG meesterwerk. Zoals valt te verwachten bij een perfecte score, regent het lof voor de stijl, het verhaal, de karakters en de gameplay van de game. Het enige probleem dat de reviewer met de game heeft is dat sommige aspecten van de game in een lagere resolutie worden weergeven en dat de dialoogschermen wat rommelig kunnen zijn. Samengevat: Persona 5 is een fantastische game. De pacing is geweldig en de game verveelt je nooit met nutteloze content. Je kunt aan deze game beginnen als een nieuwkomer. In dat geval zul je onder de indruk zijn van de menus. Terugkerende fans kunnen genieten van kleine verwijzingen naar de vorige spellen. Ook het einde van de game zal trouwe fans tevreden stellen. De beste tijd om met de Persona serie te beginnen is nu, en er is op dit moment geen betere JRPG te vinden dan deze. Ik heb Persona 5 bijna een maand geleden uitgespeeld en denk er nog steeds over na. Ik blijf oude stukken reloaden om andere delen van de stad te verkennen. Deze game is speciaal.  [Full Review]

Gamesradar+ - 10/10
Nog een perfecte score wordt toegekend door Gamesradar. Volgens de reviewer is Persona 5 erin geslaagd om het onmogelijke te doen: Persona 4 overtreffen. De reviewer heeft het over de gevechten (precies complex genoeg), het verhaal (geweldig) en de personages (gevarieerd en geloofwaardig). De reviewer ziet wel problemen in de pacing van de game tegen het einde. Daarnaast bevat de game alleen heterosexuele romantiek, wat voor sommige spelers een teleurstelling kan betekenen. De reviewer waarschuwt ook dat de eerste paar uren wat traag zullen voelen voor Persona veteranen, omdat de game alles duidelijk uitlegt voor nieuwkomers. Dit zijn slechts kleine minpunten, want uiteindelijk concludeert de criticus: Persona 5 is simpelweg fenomentaal. De voice acting is geweldig, de muziek is geniaal en de artstyle is zo stijlvol dat je jezelf cooler voelt worden door erbij in de buurt te komen. Als je Persona 5 speelt zul je je haar voller voelen worden, een octaaf hoger kunnen zingen en 7.32 jaren langer leven. Als je het genoeg speelt zul je waarschijnlijk ook niet alleen kunnen zweven maar ook nog ondertussen een omelet kunnen maken. Dat is hoe goed Persona 5 is. [Full Review]

IGN - 9.7/10
IGN voegt zich bij het lofgezang met een score van 9.7/10 en noemt de game het toppunt van de Persona serie. De reviewer prijst het verhaal en de levels ('palaces') met de puzzles die erin verstopt zitten. Zoals de reviewers voor hem, prijst de criticus de gameplay, het verhaal, de muziek, de karakters ... alles eigenlijk. Het eindoordeel van een 9.7 is nauwelijks verrassend als je de conclusie van de review leest: Persona 5 is een enorme, prachtige JRPG met meer dan 100 uur aan gameplay. Persona 5 is de beste Persona game ooit gemaakt, met meer te doen dan ooit en het sterkste verhaal in de serie. De game brengt een onvergetelijke en bijzondere ervaring en is zonder twijfel een van de diepste JRPGs van dit decennium. Het verkennen van de uitgestrekte levels en de stijlvolle wereld is een privilege en na drie playthroughs en een Platinum Trofee wil ik nog steeds meer. Ik wil nog steeds terug naar de game om verschillende dialoogoptries uit te proberen of leuke puzzles opnieuw te maken. Dit is een nieuwe standaard voor Japanse RPG's en zonder twijfel de beste game in de serie. [Full Review]

GameSpot -- 9/10
Gamespot noemt Persona 5 een 'game die bijna overloopt van de stijl', maar voegt daar snel aan toe dat de game meer is dan mooie visuals. De reviewer prijst de gevechts- en ontdekkingssystemen en benoemt verscheidene verbeteringen ten opzichte van de vorige spellen in de serie. Gamespot prijst daarnaast het verhaal en de karakters van Persona 5. Wat problemen met pacing, frustrerende momenten en vervelende cameras zijn de enige problemen die de reviewer benoemt. Gamespot oordeelt: Persona 5 bestaat uit een net van gelinkte gameplay elementen. Altus heeft haar visie op indrukwekkende wijze weten door te voeren in ieder aspect van het spel, behalve de pacing aan het einde. In iedere hoek ligt iets verborgen om je over te verbazen, of het nou de vloeiende gevechten, een levendige wereld of memorabele karakters zijn. Ik zou uren over deze game kunnen praten [...]. Persona 5 is een game die je niet mag missen. Het spel zit vol innovatieve gameplay ideeën en florerende presentatie -- er zit een verpletterend niveau aan artisticiteit in elk onderdeel van Persona 5, wat de game tot het ware kroonjuweel van de serie maakt. Het is een verfijnde, moeiteloos stijlvollle RPG waar we het nog lang over zullen hebben. [Full review]

The Jimquisition- 8.5/10
Je weet dat een game geliefd is als een score van 8.5 een schare aan commentaar oplevert dat de score te laag is. The Jimquisition geeft Persona 5 een relatief lage score van 8.5. Dit is de laagste critic review voor de game die we konden vinden. Een 8.5 is nog steeds een erg goede score, wat ook blijkt uit de waardering die de reviewer heeft voor de game. De reviewer ziet problemen in het rekruteersysteem van de game en noemt het gesprekssysteem 'ingewikkeld'. Ze noemt de pacing ook erg traag, maar geeft toe dat dit alleen een probleem is voor de ongeduldige gamer die niet kan wachten tot er wat actie komt. Haar grootste en meest controversiele probleem met de game is dat deze niet op de PlayStation Vita te verkrijgen is. Dit is een klein (en mogelijk oneerlijk) minpunt, en zoals de reviewer zelf zegt: Het feit dat dit mijn grootste probleem is in een JRPG van 120 uur, zegt genoeg. Ik was enorm onder de indruk van Persona 5 en zal zeker nog een keertje terugkeren wanneer ik ben bijgekomen van mijn eerste playthrough. Ik heb 120 uur van dit spel gespeeld in slechts een paar weken en verdomme wat heb ik een lol gehad. [Full review]

Persona 5 is vandaag uit voor PS4. Je kunt je digitale versie van de game kopen in de PlayStation Store en direct beginnen met gamen. Meer PSN credit nodig? Je weet waar je het kunt vinden.

PlayStation products

Bezoek Startselect Nederland!